Bouw je merk met deze 4 tips

 

Wil je het maximale halen uit je onderneming, dan kan je ervoor kiezen om een merk te gaan opbouwen.Door veel bedrijven wordt dit onderdeel van ondernemerschap erg onderschat terwijl het iets is wat je als bedrijf anders maakt dan je concurrentie. Een merk is niet alleen van toepassingen op miljarden bedrijven als Nike, Apple of Harley Davidson, ook jij kan met je onderneming dit opbouwen.Ik geloof erin dat je met een sterk merk iets unieks kunt opbouwen namelijk vertrouwen vanuit je potentiële klanten, consumenten en je personeel.

Maar waar begin je? Bouw je merk met deze 4 tips.

1 Start with WHY

 De Golden Circle van Simon Sinek

Grote bedrijven staan niet voor wat ze doen maar waarom ze het doen.Deze ontdekking heeft Simon Sinek geïnspireerd en volgens hem zijn leven compleet veranderd.Hij noemt deze ontdekking "de Golden Circle". Dit simpele model laat zien met waarom, hoe en wat bedrijven en producten zichzelf kunnen onderscheiden.De Golden Circle kan je ook toepassen binnen de ontwikkeling van je eigen merk door jezelf deze drie vragen te stellen:

  • Waarom doe ik wat ik doe?
  • Hoe doe ik dat?
  • Wat doe ik?

Simon Sinek legt dit model verder uit in een TedTalk welke meer dan 4 miljoen keer is bekeken op Youtube. Dit is zeker het kijken waard!

2 Bepaal je doelgroep

Je hebt nu antwoord op de WHY van je merk. Nu is de volgende stap: weten op welke doelgroep je je merk wilt laten focussen. Zonder een doelgroep komt je WHY niet goed tot zijn recht en wordt je communicatie wazig.Met het aanspreken van een doelgroep heb je niet alleen een effectieve communicatie maar ook laat je die doelgroep weten dat jouw merk er speciaal voor hun is. Zij voelen zich daardoor meer gewaardeerd en hebben ook het gevoel dat jij alles over hun weet omdat je merk zich echt op hun richt.

3 Denk niet alleen het logo…

Het eerste waar je bij Nike aan denkt is het logo, toch is het Nike niet alleen maar hierop gefocust. Nike focust zich ook op de pakkende teksten bijvoorbeeld met hun slogan “JUST DO IT” of met hun sterke quotes zoals “YOUR ONLY LIMIT IS YOU”.Maar met alleen een logo, tekst en typografie ben je er nog niet. De kracht van Nike ligt bij hun beeld waarbij gebruik wordt gemaakt van bekende (invloedrijke) atleten zoals Christiano Ronaldo of Dafne Schippers.Nike focust zich dus niet alleen op hun logo maar ook op al deze elementen. Dit kan jij ook op je eigen manier toepassen binnen de ontwikkeling van jouw merk.

4 …maar ook aan de emotie

Zoals bij onderdeel 3 is toegelicht zijn tekst en beeld essentieel voor een sterk merk, waarom? Deze twee elementen sterk gecombineerd kunnen emotie creëren waardoor je je publiek op een unieke manier kan beïnvloeden. Bij het bouwen van een sterk merk staat emotionele relatie tussen het merk en de consument centraal.Dit kan je toepassen door te weten welke emotie je mee wilt geven aan je doelgroep. De “Think Different” campagne van Apple bijvoorbeeld wilde vertrouwen en uitdaging oproepen door het gebruik van de foto’s van mensen die de wereld hebben veranderd met de pakkende slogan.Als je met jouw merk emoties kan oproepen bij je doelgroep op soortgelijk niveau dan heb je een sterke relatie met hun opgebouwd, maar wees hiermee niet te gehaast dit heeft tijd en geduld nodig.

Share This :

About the Author: Thymo Rijneveld

Thymo is het creatieve brein achter Mr. Mandarin. Hij schrijft over creativiteit, design en social-media.

Related Post