5 tips om social media in te zetten als designer in 2018

5 tips om social media in te zetten als designer in 2018

De wereld van social media is de afgelopen jaren veel veranderd, niet alleen voor de gebruikers van populaire platformen zoals, Facebook, Instagram en Snapchat maar ook voor de online marketeers.Facebook bijvoorbeeld is niet meer het platform van tien jaar geleden welke toen vooral nog werd gebruikt in de Amerikaanse studentenhuizen. Nu wordt het volledig ingezet als marketing platform van grote bedrijven zoals Coca Cola en Starbucks.Maar niet alleen (grote) bedrijven kunnen professioneel gebruik maken van deze platformen, ook jij als designer kan dit toepassen om meer naamsbekendheid te krijgen, maar hoe? Dit zijn 5 tips hoe jij social media in kan zetten als een designer in 2018.

1. Het beste platform voor designers in 2018? Nog steeds Instagram

Ook in 2018 zal Instagram nog steeds enorm van toepassing zijn voor designers. Instagram is een platform waarbij je je eigen profiel makkelijk kan samenstellen, jij kiest ervoor wie of wat je volgt en daar maken je potentiële volgers ook gebruik van. Wees je daarom bewust van wat je post en blijf binnen je niche, ga geen katten filmpjes delen als je net een prachtige visual hebt gepost. Zorg met je post ook voor een leuke beschrijving en….vergeet de hashtags niet. Pak de juiste hashtags die het beste passen bij jouw post en gebruik er zeker niet te weinig, Instagram staat 30 hashtags toe maak daar ook gebruik van.

2. Maak een eigen pagina aan op Facebook

Behalve dat Instagram een ideaal platform is voor designers is Facebook ook nog steeds ideaal voor het delen van je werk. Maar een kleine tip: Maak je eigen pagina aan.Waarom? Het is het beste om je persoonlijke profiel en je design profiel van elkaar gescheiden te houden. Mensen die je werk willen volgen kunnen heel simpel je pagina liken en blijven zo makkelijk op de hoogte van jouw werk, dit is bij je persoonlijke profiel ingewikkelder aangezien gebruikers (in de meeste gevallen) eerst een vriendschapsverzoek zullen moeten toesturen om je werk te kunnen bekijken. Met je eigen pagina kan iedereen dat je werk volgen, maar ook zorgt de pagina om makkelijk contact met je te leggen en om de bezoeker simpel te verbinden met je website.

3. Deel je proces (je volgers vinden dat echt leuk!)

Laat niet alleen je eindresultaat zien maar ook een deel van je proces. Je volgers vinden het leuk als ze zien dat ze deel uitmaken van jouw creativiteit, wees daarom ook niet bang om je volgers om feedback te vragen of om te helpen met het maken van een keuze van bijvoorbeeld logo ontwerp 1 of 2. Vooral dat laatste zorgt voor een leuke interactie met je volgers en dit is de key om verder te groeien binnen social media en dus ook als een designer.

4. Bouw een persoonlijke interactie op met je volgers

Reageren mensen op je post? Reageer dan ook altijd terug! Wanneer mensen een persoonlijke reactie ontvangen reageren ze altijd verassend en zo groeit ook de interactie met je volgers.

Keep in mind dat de hartjes op Instagram of de duimpjes (of emoji’s) op Facebook afkomstig zijn van echte mensen (in de meeste gevallen), laat hun dan ook weten dat je dat ook waardeert. Stuur een persoonlijk berichtje, reageer op de vragen die gesteld worden en op de waardering die je krijgt.

5. Videos is the big thing

Licht, Camera.… Actie!

Afgelopen februari heeft Facebook CEO Mark Zuckerberg bekend gemaakt dat zijn bedrijf meer en meer zal gaan draaien om video:  “I see video as a megatrend,” aldus de Facebook CEO.Bijna alle marketeers voorspellen dat 2018 het jaar zal worden dat video de basis zal spelen binnen de bekende social media platformen zoals Facebook, Instagram en Snapchat. Dit wordt jou kans als designer om hier gebruik van te maken.Laat bijvoorbeeld een interactieve video zien van hoe jouw dag als designer eruit ziet, of maak een video van je creatieve proces. Ook met de Instagram app boemerang kan je leuke creatieve videos  ontwikkelen, deze app is zeker het uitproberen waard!

Share This :

Related Post